Filmanmeldelse: ‘Frank Serpico’

Courtesy of Tribeca Film Festival

populær på Variety

den legendariske politimand, der blæste fløjten på Ny York police corruption fortæller sin egen dramatiske historie og beviser, at ‘Serpico’ (for det meste) fik det rigtigt.

“Frank Serpico” er en fint ætset og fascinerende Dokumentar. Instrueret af Antonino D ‘ Ambrosio, det er et portræt af den legendariske Brooklyn-fødte italiensk-amerikanske betjent, der blæste fløjten på Ny York Police korruption i slutningen af 60 ‘erne og begyndelsen af 70 ‘erne — og, selvfølgelig, det er en film, du næppe kan se uden at sammenligne det med “Serpico,” 1973 Sidney Lumet drama, stjernespækket Al Pacino i titelrollen, der blev en klassiker af nye Holly street grus og moralsk haster.

hvor præcis var “Serpico”? Det korte svar er: meget. Det stak tæt på Peter Maas-bogen fra 1973, og” Frank Serpico ” afslører, hvor meget af Serpicos historie blev gennem filmen ikonisk. Det viser sig, legenden og sandheden matcher pænt.

Når du ser “Frank Serpico”, kommer historien farende tilbage, og det virker nu desto mere fantastisk, som en vestlig, der virkelig skete. Den idealistiske uniformerede politimand i begyndelsen af 60 ‘ erne, der recoiled ved bestikkelse i det øjeblik de først blev tilbudt ham. (At tage penge var noget, han følte sig allergisk over for.) Den opstartede hippiedetektiv i sit lange hår og sandaler, der begyndte at bo i landsbyen Greenville — hvor det, som vi lærer, tog cirka fem minutter for hans naboer at finde ud af, at han var politimand. Den kæmpe fårhund. Den måde, som alle kaldte Frank ” Paco.”Politiet messing, der lyttede sympatisk til hans klager over korruption og gjorde næsten ingenting. Hans opgave til den brutale narkotikaafdeling (hans straf), hvor hans kolleger alle hadede ham. Og så…

den skæbnesvangre nat i Februar. 3, 1971, da Serpico blev skudt i ansigtet, mens han førte en narkotikabust i Vilhelmsburg, en hændelse, der bredt antages at have været en opsætning. (Tre måneder senere læste magasinet, der lancerede hans berømmelse, “portræt af en ærlig betjent: mål for et angreb” med en linje, der tilføjede: “ikke alle var glade for, at det ikke dræbte ham.”) Dannelsen af Knapp-Kommissionen, der skete på grund af Serpico. Hans vidnesbyrd før det, hvorefter han forsvandt til Europa.

Lumet og company fik næsten alt dette rigtigt, men som “Frank Serpico” afslører, opstod en fortællende hændelse tidligt under optagelsen, hvor Serpico selv på scenen så scenen, hvor racistiske politiet skubber en afroamerikansk mands ansigt ind i et toilet, og han råbte “Cut!”Hans indvending var, at det aldrig skete. Lumet forbød ham fra sættet, men hændelsen var ren Serpico. Han var en purist, der ikke kunne have været mindre interesseret i at fordreje sandheden.

i “Frank Serpico” står han i badeværelset i garden Village-lejligheden, hvor han engang boede som politimand. Nu i hans tidlige 80 ‘ ere beskriver Serpico intensiteten af undercover-arbejde (dit liv, siger han, hængslet på din skuespil, noget han havde lidt glæde af). Lean og direkte, med en krone af krøllet hvidt hår og en tyk Fipskæg, han kommer stadig ud som en stikkende idealist, og han tager os straks tilbage til den nat, han blev skudt.

bustens aften siger Serpico, at han kunne mærke, at der var noget op; på det lokale distrikt følte han de andre officers afsides beliggenhed. Han var sammen med to partnere, da han bankede på døren til en uklar opgangslejlighed, som åbnede og derefter lukkede på hans arm, kile den inde. Efter at han blev skudt, lå han på gulvet og hørte mystiske stemmer kalde hans navn, men han besluttede lige da, at han ikke var klar til at gå endnu.på det tidspunkt var NYPD stadig en lukket irsk-amerikansk klub, og de fleste af dens medlemmer anså Serpico for at være en “rotte” — som, interessant nok, mange politifolk stadig gør. I deres øjne brød han rækker og kaldte sine brødre på tæppet; han smadrede koden for blå. Kuglen fra den nat er stadig indgivet i hovedet, i fragmenter (et stykke, siger han, kom senere ud af hans øre), og de er en påmindelse om, hvor langt han var villig til at gå.dokumentaren får Serpico sammen med Arthur Cesare, en af de to partnere, der var der den aften. Cesare bliver spurgt om, at en 10-13 (politi kode for en officer med behov for hjælp) aldrig blev sat ud, et spørgsmål han børster til side. Cesare hævder, at politiets arbejde er så farligt og tilfældigt, at hele hændelsen på det tidspunkt ramte ham som umærkelig. Og så konfronteres vi med det lidt surrealistiske billede af to magiske kolleger, der genforenes for en tilsyneladende gammeldags scene i en dokumentar-og det er i det mindste muligt, at opsætningen og dækningen (hvis det faktisk er, hvad det var) fortsætter i denne meget scene. Det faktum, at Serpico smiler og ser ud som om han ikke har noget imod det, er et tegn på, hvor uflappelig han er.D ‘ Ambrosio interpolerer billeder og klip af Serpico i sin storhedstid, hvor han under Maverick-mystikken var en solid fyr med en 50 ‘ers sving og et ærligt ansigt, en der lignede den afdøde skuespiller Bruno Kirby. I” Serpico, ” Pacino gav en af de store grove-og-tumble forestillinger af 70 ‘erne, men med hans mørke skæg og langt hår og pirat øreringe og romantiske sunkne øjne, han var umuligt cool — hans skuespil var aldrig mindre end autentisk, men han blev, gennem magt af film, en ny Holly ikon af seksualiteten af sandheden.

alligevel havde den virkelige Serpico sin egen dogged karisma, som han stadig har. Han fortæller en historie, der er ren Holly: Da han var barn, kom en politimand ind i sin fars butik for en skopudsning og gik derefter uden at betale, hvilket fik Frank til at føle sig krænket. Hans ærbødighed for loven blev dannet i en tidlig alder; for ham var det helligt.

men det gjorde ham også til en fremmedgjort outsider. Vi ser tv-nyheder-magasin klip af Serpico fra 80 ‘ erne, da han førte en isoleret eksistens på en gård i Holland. Nu, han bor i upstate NY York i de relative vildmarker i Columbus County, i en et-værelses hytte, han byggede med sine egne hænder. Udenfor er der buddhistiske statuer og kyllinger, der løber rundt, og han har lavet en klokke ud af en natpind.da jeg så “Frank Serpico”, befandt jeg mig igen og igen i en anden virkelighedsfortælling om dårlige æbler og varsling: Harvey-sagaen — og faktisk hele systemet med seksuel chikane i Holly. Serpico, da han begyndte at stille spørgsmålstegn ved, hvordan politiet gjorde ting (tilbageslagene, den klanniske stilhedskultur), gik op imod et system så stort og forankret, at det ganske enkelt blev tænkt som “den måde, tingene er på.”Alligevel ændrede Serpico alt; han skiftede paradigmet. Det tog et stykke tid (og det er ikke som om politiets korruption ikke længere eksisterer), men han bragte det riggede og undertrykkende og dominerende system ned.viinstein-sagaen handler også om et korruptionssystem, der i 100 år er blevet accepteret som “den måde, tingene er på.”Men som et resultat af handlingerne fra en håndfuld modige kvinder, der stod op for at tale sandheden, kan dette system endelig begynde at gå ned. Kampen vil selvfølgelig være lang; og det er aldrig forbi. Alligevel er Frank Serpicos lektion en, som vi er nødt til at fortsætte med at lære igen i Amerika-eller mere præcist er det en, vi glemmer på vores fare. Som Serpico forklarer, blev han en ensom i 45 år (lige siden “Serpico”), fordi folk forventede, at han skulle være en bestemt person: helten, ridderen, der svømmer ind for at redde dem fra korruption. Og hvad han fortæller os er ikke bare, at han ikke er den fyr (det er en rolle, han snuble i). Det er, at hele problemet er, at folk tror, at en helt kan redde dem. Hvad de skal se til i stedet, siger han, er sig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.